Woord vandaag

‘In evangelische kringen wordt wel de opname verwacht.’

Daar draait men in de uitleg om de wegrukking in te passen in de
eigen visie. Regelmatig lees je een haarspeldbocht theorie. Men is
tijdens de grote verdrukking weg en keert terug op aarde aan het
begin van het aardse koninkrijk. Anderen zeggen dan weer, dat
het pas ná de grote verdrukking zal zijn. Enkele theologen zeggen,
dat eerst het 1000 jarig rijk plaatsvindt, daarna de opname
die vooraf gaat aan de witte troon.

‘Men is er dus verlegen mee. Het staat er wel.’

Ja, dus je moet wel iets bedenken om het kloppend te maken, of in
te passen in je aardse toekomstvisie. Dat is wat vaak gebeurt, bij-
voorbeeld met 2 Thessalonicenzen 1:3-11,
klik hier voor een toelich
ting op dit gedeelte.
 Te Zijner tijd zal blijken dat het wáár is wat de
apostel schrijft.
Wanneer je in geloof volgt wat hij schrijft, wordt al-
les helder. 
Inleg is dan niet nodig.

‘Ja ik ben er blij mee, omdat God het geeft.’

De wegrukking van de gemeente bij de bazuin van God heeft zin.
Als je zijn verdere brieven leest, wordt duidelijk, dat het nodig is.
In een van de volgende brieven (1 Corinthiërs) lees je over het ge-
heim van de verandering van ons lichaam. Heeft zin, 
want de licha-
men van de gelovigen moeten aangepast worden. Aan de nieuwe,
buitenaardse omgeving waar al die leden 
van dat lichaam zullen ko-
men: boven, in het hemelse domein!

Woord vandaag

‘In tegenstelling tot christenen wilde Timotheüs Paulus volgen?’

Ja, hij wel. Hij wordt als voorbeeld in Filippenzen genoemd. In die
brief wordt gezegd dat het domein van het lichaam van Christus
de hemelen toebehoort. Onlangs keken we al naar dit toebehoren.
Het betekent, dat dit domein (in sommige vertalingen staat: burger-
schap) wezenlijk eigen is aan en in de hemelen. Net als bij de verlam-
de zijn verlamming hem toebehoorde vanaf de geboorte (Hand. 3:2). 

‘Je domein in de hemelen, het behoort toe aan de hemelen. Dat is
dan niet op aarde.’

Wanneer je denkt, dat je toekomst niettemin aards is, ga je in tegen
wat Paulus in dit vers (Filippenzen 3:20) schrijft. Overigens, wan-
neer 
je een aardse toekomst verwacht, heeft vers 21 (net als 20) geen
zin.
 Ons lichaam zal worden zoals Zijn heerlijkheidslichaam nu al is.
Onnodig wanneer je op aarde blijft.

‘Ja, en 1 Thessalonicenzen 4:13-18 is ook vreemd, dan.’

De wegrukking van het lichaam van Christus is heel vreemd,wan-
neer je op aarde terugkeert en daar je toekomst is.
Eerst weggehaald naar boven om vervolgens op aarde terug te ko-
men. En de verandering van ons lichaam hoeft dan niet. Geen won-
der, dat men in grote verlegenheid was en is met dit gedeelte.
In kerken wordt er nooit over gepreekt, het is onbekend, men ziet
het verschil tussen de inhoud van de brieven van Paulus en Hande-
lingen niet.

Woord vandaag

‘Het werkte verhelderend voor mij, de afgelopen dagen.’

Wanneer je meent, dat de toekomst van de gemeente op aarde is,
heeft dat gevolgen hoe je de brieven van Paulus leest.
Een uitdrukking als te midden van de hemelingen is dan zinloos.
Het staat er wel, als decoratie. En: je hebt geen verandering van
je lichaam nodig. Je blijft op aarde, door grote verdrukking 
konin-
krijk binnengaan.

‘Petrus spreekt niet van een verandering van het lichaam.’

Hij heeft een aardse toekomst. Dat er een verwachting voor de ge-
lovigen gereserveerd is in de hemelen (Kolossenzen 1:5), is
mooi.
Maar is –zo gezien- hetzelfde als het ‘
koninkrijk van de hemelen’;
een rijk dat uit de hemel op aarde komt.

‘Zo, er is geen verschil, eigenlijk.’

Wel, men heeft Paulus’ boodschap weggeredeneerd, en doet dat
nog steeds. Je hebt geen zicht op wat Paulus in zijn brieven naar
voren
brengt, als je alleen denkt en redeneert vanuit: Tenach-
Mattheus/Marcus/Lucas/Johannes – Handelingen. Het doel van
het boek Handelingen, bijvoorbeeld, is ant
woord geven op:
Heer, herstelt U in deze tijd het koninkrijk aan Israël? (Hand. 1:6)

‘Ja, dat volgt op de evangeliën.’

Na de teleurstelling over Zijn dood kwam nieuwe hoop bij hen nu
Hij is opgestaan. Zij meenden dat Hij dan het koninkrijk zou op-
richten en van het Romeinse juk bevrijden. Later zou Hij naar de
hemel gaan en vertelt Handelingen wat daarna gebeurde.

‘En toen?’

Het evangelie van het koninkrijk van de Messias Jezus wordt ge-
predikt, door de leiders van het volk afgewezen, en Paulus gaat
in die lijn naar de heidenen. Maar over de inhoud van wat Hij van
de verheerlijkte Heer Jezus Christus toevertrouwd kreeg, zegt
Han
delingen……niets. 

Woord vandaag

‘Wanneer je in christendom gangbare uitleg volgt, is Paulus naar
de natiën gegaan om het koninkrijk op aarde te prediken.’

Ja, ook Galaten 2:7-9 is zo vertaald of wordt zo gelezen. De 12 zijn
voor de besnijdenis en Paulus en Barnabas voor de natiën. Dat was
wellicht het aparte. Wanneer je deze dingen van een afstand bekijkt,
kom je tot de conclusie, dat Paulus niet nodig is. Je kunt zonder.
Veel christenen kunnen prima leven zonder de brieven van Paulus.

‘In feite negeert men Paulus.’

Misschien wat te sterk gezegd, maar toch. Wat je ziet, is dat men
Paulus’ boodschap wil ombuigen. Vanuit aardse gerichtheid. Men
kijkt zo: alles gebeurt volgens de Thora en de profeten op aarde.
Met die bril op wordt gedacht en gesproken. Men vat Paulus ook
onder het ene evangelie; dat hij bijvoorbeeld spreekt over onzicht-
bare machten, hemelsen, dat wordt wel gelezen, maar geen bijzon-
dere betekenis in gezien.

‘Standpunt: hier en nu, op aarde.’

Paulus had in Efeziërs kunnen volstaan, net als Petrus, met 1 keer te
zeggen dat Jezus nu in de hemel is, aan Gods rechterhand. Maar
te midden van de hemelingen, vijf keer genoemd, overbodig.
Men 
‘kan er niets mee’, hoor je zeggen.
Levert alleen problemen op. En in het denken en spreken wordt het
liever weggelaten; lastig, moeilijk. Eenvoudig evangelie graag, het
gaat om hier en nu, op aarde. 

Woord vandaag

‘Tot nu lijkt veel gelijk te zijn tussen de 12 en Paulus.’

Zo leest men binnen de christenheid. Daarbij is binnen kerken
meer belangstelling gekomen voor Israël. Sinds de tweede we-
reldoorlog (holocaust!) en het ontstaan van de Joodse staat.
En er zijn talloze stromingen die een terugkeer naar Israël voor-
staan. Men spreekt steeds vaker over Israël als de oudere broer.
En: het heil is uit de Joden. Ook hoor je, dat de kerk/gemeente
geënt is op de olijfboom Israël.

‘Men zoekt meer aansluiting bij Israël?’

Dat zien we. Dichter bij het volk van God komen, als middel
daarvoor de feesten van Israël gaan meevieren. Bewust de
ge-
boden in acht nemen, inclusief de sabbat, 
het vierde gebod.
De verwachting is het aardse koninkrijk.
Het gebed wordt vaak gebeden: …’Uw koninkrijk kome’…
Dat is uit de bergrede en wijst naar het Messiaanse rijk op aar-
de onder de Messias Jezus Christus.

‘En wat in Efeziërs staat, dan?’

Wat Paulus daar schrijft, over geestelijke zegen en dergelijke, dat
zal genoten worden in het koninkrijk op aarde. Paulus benadrukt
(in deze visie), dat de zegeningen van God komen, uit de hemel
op aarde. Vandaar dat hij diverse keren spreekt over ‘hemelsen’.
Feitelijk is alles hetzelfde als bij de andere apostelen, zo wordt ge-
gezegd. Petrus spreekt over een lotdeel dat in de hemelen bewaard
wordt
(1 Petrus 1:4).

‘Ik ben verbaasd. Als ik het allemaal goed begrijp, is wat Paulus
zegt niets nieuws.’

We hebben vanaf 25 mei een beetje gevolgd wat zoal gezegd wordt
over Paulus, door uitleggers. Hij is dan wel apart geroepen, maar
is in de lijn van het ene evangelie, dat ook door de besnijdenis-apos-
telen wordt gepredikt. Hij ging naar de natiën om op te vullen waar
de 
12 niet aan toe kwamen. Maar de lijn blijft, dat het heil in Jezus
Christus door gelovigen beleefd wordt, op aarde.