Woord vandaag

‘Het is echt bijzonder fijn te leven in de rust die God geeft.
Hij heeft alles in Zijn hand.’

Als je de Schriften erop naslaat, dan kom je tot de ontdek-
king, dat God werkelijk alles bewerkt. Hij vormt de harten
van de mensen. Hij verandert het hart van een vorst of een
koning om de doen wat Hij wil. Hij heeft alles gemaakt voor
de juiste tijd, ja zelfs de goddeloze voor de dag van het ge-
richt!

‘We hebben uiteindelijk niets te vertellen. We kunnen mooie
praatjes hebben, maar God bestuurt alles.’

Heerlijk, zo’n gedachte. Hij heeft alles, tot in de details toe,
vast in Zijn hand. Niemand kan stoppen wat Hij uitwerkt.
We zijn wat dat betreft bevoorrecht dat we dit door de
Schriften in ons hart hebben. Van God uit is het vrede, van-
daag nog steeds. De tijd zal echter niet lang meer duren,
voordat de grote veranderingen zullen plaatsvinden.

‘Het wordt zeker tijd, dat God gaat ingrijpen in deze wereld,
want de chaos neemt toe.’

We zien uit naar de bazuin Gods. Daarna gaat op aarde in-
derdaad veel veranderen. In de hemelen trouwens ook,
want de tegenstander, de grote draak van de eindtijd wordt
er binnenkort uitgeworpen na de oorlog tegen Michaël en
zijn boodschappers (‘engelen’). We lezen daarover in Open-
baring 12:7-10. Daar lezen we trouwens vanavond ook in,
als we ons weer buigen over dat betrouwbare en vaste pro-
fetische Woord, dat zeer vast is. Daarin lezen wij wat God
allemaal heeft vastgelegd wat gaat gebeuren. Er loopt bij
Hem namelijk niets mis!

Woord vandaag

‘Die vierde dimensie van gisteren liet mij niet los. Ik ben
erdoor geraakt, het zette mij stil.’

Ja het is goed om soms eens stil gezet te worden. Je hebt van die
fasen in je leven waarin je maar doorgaat en doorholt soms, dan
lijkt het niet te kunnen stoppen. Maar ineens beseffen waar we
naartoe op weg zijn kan er ook voor zorgen dat je stil (gezet) wordt.
God en Zijn woord zijn het belangrijkste in het leven van de gelo-
vige. Zonder dat ben je nergens.

‘Dat is zeer zeker waar. Als je je met andere dingen bezig houdt die
niet echt nuttig zijn, besef je dat later weer.’

De waarheid is, dat God een groots plan van eonen heeft, dat Hij uit-
voert in en door Christus Jezus. Dat ligt vast en kan niet door men-
selijke inspanningen veranderd of verhinderd worden. Als de vol-
keren tekeer gaan en zich verzamelen tegen God en Zijn Christus,
zegt Psalm 2 dat God erom lacht. Hij die in de hemel zetelt, zal la-
chen! Niets kan Hem tegenhouden.

‘Door mensen wordt dit aangevochten, men stelt dat het de mens
tot een robot zou maken.’

Dat komt, omdat zij er niet aan willen dat zij niets te vertellen heb-
ben. Zij willen graag inspraak. Zij willen graag zelf het roer van hun
leven in handen hebben en houden en accepteren niet, dat God het
roer in handen heeft. Zij hebben geen invloed gehad op waar zij ge-
boren werden, welke ouders zij hadden, wat zij aan erfelijk materi-
aal meekregen et cetera. God heeft dat tevoren allemaal al vastge-
legd. Voor Hem gebeurt niets ’toevallig’.

‘Machtig he, zo is God voor mij écht God. En Zijn woord zegt ook, dat
Hij liefde is. Mooier kan niet!’

Als God werkelijk liefde is, en dat is Hij, en als God werkelijk alle macht
in handen heeft, en dat heeft Hij, dan kan er niets mis gaan. Het is juist
geweldig, dat alles vastligt in de handen van God, van Wie wij niet in
staat zijn de diepten aan liefde te peilen. Door Christus Jezus heen laat
Hij zien Wie Hij is en hoe ver Hij gaat om Zijn onmetelijke liefde te to-
nen. Heerlijk he, als je uitzicht hebt op die God van de Schriften!

Woord vandaag

‘We zijn heel blij met de genade die God geeft, elke dag
weer. Ongelooflijk hoor.’

De bijzondere genade voor de ekklesia-Zijn lichaam is de
unieke hemelse bediening, die alleen door de brieven van
Paulus bekend wordt gemaakt. De bediening van genade
voor de hemelingen is iets, dat je nergens hoort. Toch wordt
het duidelijk uit wat hij schrijft. Dat houdt toch de toekomst
voor het lichaam van Christus in.

‘Het blijft een heel bijzonder iets, dat wij dat gaan doen daar.’

Daarom ziet Christus Jezus ook zo uit naar die completering, als
Hij met Zijn geliefde leden verenigd wordt. Een gebeuren, dat in
de geestelijke wereld met verbazing bekeken zal worden. Zoveel
licht, zoveel kracht, zoveel energie die dan vrijkomt. Alleen de
ontmoeting in de lucht met onze hemelse Heer zal al iets zijn zeg.
Heerlijk moet dat zijn, verenigd te zijn met ons Hoofd!

‘Ja Hij is al de Eersteling van de nieuwe schepping, en wij zullen
dan ervaren wat dat is: lijfelijk nieuwe schepselen te zijn.’

We komen dan in een dimensie die wij daarvoor niet kenden.
De ‘vierde dimensie’ zoals sommigen die noemen. In elk geval
zijn wij dan onderhevig aan andere wetmatigheden dan nu hier
op aarde. Het is bijna niet voor te stellen wat dat voor ons, voor
Christus Jezus en voor de hemelingen zal betekenen. We zijn
heel bijzonder gezegend en we beseffen dat te weinig. Laten we
ook vandaag danken voor het gezegend zijn met iedere geeste-
lijke zegen te midden van de hemelingen in Christus!

Woord vandaag

‘We zijn goed op de hoogte van de verschillen tussen de beide
evangeliën.’

Heel belangrijk, want het evangelie van de besnijdenis is niet
voor nu, maar voor straks als de ekklesia die Zijn lichaam is,
weggerukt is van de aarde. De Heer wacht op dat gebeuren en
wij ook. Hij zal dan compleet gemaakt worden en wij zijn al in
Hem compleet gemaakt. Nu geldt het evangelie van de voor-
huid (of: onbesnedenen). Dat is zo, want God riep Saulus om
dat evangelie te gaan prediken. Hij week daar niet van af.

‘Hij noemt het tot drie keer toe ‘mijn evangelie’ en ook ‘ons e-
vangelie’, als verschil met dat andere.’

Het evangelie van de genade van God is levend en krachtig en
is effectief om mensen te bevrijden van angst, slavernij aan
de zonde en de wet. Dat komt, omdat in dit evangelie bekend
wordt gemaakt, dat God alles bewerkt in overeenstemming
met de raad van Zijn wil.
Dan blijkt, dat het niet van jou als
mens afhangt (zoals in religies), maar van Gód, die het doet.
In het evangelie staan God en Christus centraal en het is er tot
hun eer en verheerlijking.

‘Ja het is een geweldig evangelie. Geen speld tussen te krijgen.
De waarheid.’

Het is: niet uit de mens, niet uit werken, door geloof, het is Gods
naderingsgave, in Zijn genade, opdat niemand zich beroeme. Dat
is de boodschap en die valt niet te veranderen, want dan wijken we
af van de waarheid van het evangelie. Het kruis was niet voor niets.
Het open graf getuigt van een opgestane Heer, die nu verheerlijkt
is aan Gods rechter(hand) en zal uitwerken naar alle kanten toe.
Zoals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen
levendgemaakt worden!

Woord vandaag

‘Mooi, dat tweede deel in ‘geciteerd’ over de bazuinen van
Openbaring en de bazuin van 1 Thessalonicenzen 4.’

Er zijn opmerkelijke verschillen. Hoe langer je twee gedeelten
met elkaar vergelijkt, hoe meer je gaat zien dat het om twee to-
taal verschillende gebeurtenissen gaat. De zevende bazuin is
absoluut niet hetzelfde als de laatste bazuin(stoot) uit 1 Corin-
thiërs 15:52. De omstandigheden zijn zó anders, dat je eigenlijk
een hele grote duim moet hebben om dat in elkaar te kunnen
schuiven.

‘Hoe langer hoe meer wordt duidelijk, dat Openbaring spreekt
over de verlossing van Israël en de volkeren.’

Openbaring spreekt voor het overgrote deel over de gerichten,
die voorafgaan aan het begin van het aardse (aspect van) het
koninkrijk van God. Eerst de gerichten, dan komt de verlos-
sing, net zoals een zwangere vrouw eerst weeën heeft en daar-
na de verlossing. De bazuin die in 1 Thessalonicenzen 4 klinkt
(overdrachtelijk gesproken), is levenwekkend en heerlijkheid
gevend. De 7e bazuin van Openbaring wordt door een bood-
schapper geblazen, de laatste bazuin(stoot) door de Heer zelf.

‘Dat is zeer opmerkelijk: wie blaast? En we letten op de ver-
schijnselen die beschreven worden.’

Dat kun je niet ontkennen. Openbaring is heel duidelijk be-
doeld om de aardse gerichten te beschrijven, terwijl we ook
een blik in de hemel mogen werpen (Openbaring 4 en 5).
Het draait echter om het oordeel dat komt over Israël (eerst)
en de volkeren. Jeruzalem tegenover Babel. Wij hebben een
eerdere verwachting in Christus (Efeziërs 1:12) dan het volk
Israël. Bij Israël gaan de levende gelovigen eerst het konin-
krijk binnen en daarna komt er een opstanding. In 1 Thes-
salonicenzen 4 worden de gestorvenen in Christus eerst op-
gewekt, en pas daarna de levenden veranderd. Wij zullen
gezamenlijk en tegelijkertijd weggerukt worden tot een ont-
moeting met de Heer in lucht. Wat een gebeurtenis zal dat
zijn!