Woord vandaag

‘He wat voor mij moeilijk is, te zien waar de verschillende
profeten het over hadden.’

Naast Daniel als leidraad voor het tijdsverloop van de laatste
fase van de tijd voordat Jezus Christus terugkeert, kun je aan
de hand van de tekstverbanden waar de uitdrukking ‘de dag
des Heren’ in voorkomt een idee krijgen hoe de slotfase van
deze boze eon (aioon, Galaten 1:4) zal verlopen.

‘Hoe kan ik die teksten dan vinden?’

Je kunt ze opzoeken aan de hand van een concordantie, een
woordenlijst met teksten waar die woorden in de Bijbel te
vinden zijn. De uitdrukking ‘dag des Heren’ vind je o.a. in
Jesaja, Joel, Zefanja en dergelijke. Maar ook in Openbaring
1:10, waaruit blijkt, dat Johannes in visioenen heeft mogen
zien hoe die dag wordt ingeluid. Allerlei gerichten en de over-
winning van Jezus Christus over alle wereldlijke machten en
de tegenstander zelf!

‘Men zegt weleens dat het in dat vers over de zondag gaat.’

Ja, maar dat berust op een enorm misverstand. Je vindt
geen enkel bewijs voor die gedachte in de Schrift zelf terug.
Dat de zondag de dag van de Heer zou zijn, is echt een mense-
lijke gedachte.
Paulus schrijft zelfs in Romeinen 14:5,6, dat voor ons alle dagen
gelijk zijn, ook al zijn er gelovigen die een bepaalde dag (de
sabbat op zaterdag) apart zetten.

‘Oke, ik ga me eens verdiepen in die dag des Heren.’

Woord vandaag

‘Nou heb ik dat 2 Thessalonicenzen 2 nog eens doorgelezen, en
ik lees, dat die wetteloze zich zal zetten in de tempel van God.
Maar in Jeruzalem staat nog geen tempel, en het lijkt mij niet, dat
de orthodoxe Joden de Rotskoepel zullen accepteren. Want ik heb
gelezen, dat sommige rabbijnen van het Sanhedrin hebben gezegd,
dat -na reiniging op Joodse manier- het een algemene gebedsplaats
kan worden voor de hele wereld, dus ook voor de Joden zelf.’

Dit is een omstreden punt voor heel wat gelovigen: Zal er een tempel
in Jeruzalem staan in de eindtijd? Als je op Paulus afgaat in 2 Thes-
salonicenzen 2, dan zou je dat wel vermoeden. Men heeft plannen
klaarliggen bij het Tempel instituut om binnen enkele maanden een
tempel te kunnen opbouwen. Misschien zal dat een onderdeel van
de overeenkomst (het verbond met velen) zijn. Daarom hoeft het
niet zo te zijn, dat wij als gelovigen eerst een herbouw van de tempel
moeten zien voordat het verbond met velen bekrachtigd wordt.

‘Maar kan ik dan zeggen, dat wanneer de bekrachtiging van die over-
eenkomst in zicht komt, wij kunnen weten wat de uiterste datum van
de opname van de gemeente is?’

Het blijft een moeilijke zaak, ik ga er vooralsnog van uit, dat het lichaam
van Christus voor het begin van de laatste zeven weggegrist wordt van
deze aarde. Wat mij betreft kan dat vandaag nog gebeuren! God geeft nu
eenmaal geen tekenen aan het lichaam van Christus. Wat wel heel zeker
is, is wat Paulus schrijft in 1 Thessalonicenzen 4:15-18!

Daar zien we naar uit, de ontmoeting met Hem in de lucht!

Woord vandaag

‘Zo dat is best een ingewikkelde tekst, Daniel 9:27. Ik lees, dat
het gaat om een verbond met velen.’

Precies. Het zal gesloten worden door toedoen van de wetteloze,
zoals hij door Paulus wordt genoemd in 2 Thessalonicenzen 2:8.
Een verbond is een overeenkomst tussen twee partijen, die beide
hun deel ervan zullen uitvoeren. Gezien de mededeling aan Daniel
in 9:24 zal dit verbond (overeenkomst) zich toespitsen op het volk
en de heilige stad (Jeruzalem).
Dit is precies wat nu aan de hand is; het gaat om de relatie van het
volk Israel met de Palestijnen en de status van Jeruzalem.

‘Ja, je kunt er dagelijks over lezen in de krant en het op TV zien.’

Soms is er gedacht dat het een verbond met een tijdsperiode van
zeven jaar moet zijn, maar dat staat er niet zo. Het gaat erom, dat
het begin van die laatste zeven te herkennen zal zijn aan het sluiten
of bekrachtigen van een overeenkomst (of akkoord). Misschien
moeten we wel denken aan het bekrachtigen van het in 1994 in Oslo
opgestelde akkoord. Eventueel een apart document erbij om wat
zaken nog nader te regelen, maar het kan in zeer korte tijd gebeuren.

‘Dus, bij wijze van spreken kan men een bijeenkomst organiseren
waar een en ander ondertekend wordt, en dat is het begin van die
laatste zeven jaar van Daniel?’

Ja! Het kan binnen afzienbare tijd zich voltrekken.
Het zal op Gods tijd gebeuren, niet eerder en niet later!

‘Het draait alles om de Joodse staat, daar in dat Midden-Oosten.’

Ja, Israel is Gods volk op grond van alle beloften, alleen is het
nu Lo-Ammi, niet Zijn volk, slechts een hele kleine minderheid
erkent en belijdt Jezus als hun Messias.
God verbergt zijn aangezicht voor hen op dit moment, maar Hij
zal hen weer aannemen met grote ontferming (Ruchama)!

Woord vandaag

In Daniell 9 lees je de bekende profetie over de 70 (jaar)weken,
in vers 24-27. Merk op, dat het gaat om ‘jouw volk en jouw
heilige stad’ (vers 24). Dus: Israel (het volk) en Jeruzalem (heilige
stad). Dus dat verbond, waar jij gisteren naar vroeg, moet met
deze dingen te maken hebben.
‘Oke, maar ik snap niet echt waar het in dit stukje vers 24-27
nu precies over gaat.’

God leert Daniel en Israel hier te rekenen vanaf een specifiek
moment in de geschiedenis. Er zou een woord, een bevel, een
decreet uitgaan om Jeruzalem te herbouwen. Dat is duidelijk
aan te wijzen in de geschiedenis. Artaxerxes, een Perzische
koning uit de oudheid, gaf toestemming aan de Joden om
terug 
te keren en Jeruzalem te gaan herbouwen.
Daarover lezen we in Ezra en Nehemia.

‘In welk jaar was dat dan precies?’

Vermoedelijk rond het jaar 457 voor Christus (BC). En er
moeten dan 69×7=483 jaar geteld worden tot op een gezalfde,
dat is de Heer Jezus, die dan ‘uitgeroeid’ (gekruisigd) zou
worden. Dan kom je uit in ongeveer het 31-32 A.D. Dat is dus
een vrij eenvoudige rekensom.

Ja, dan is er nu nog 7 jaar te gaan.’
 
Dat is de laatste zeven van die totale zeventig. In Daniel 9:27
gaat het erom, dat de Joden dadelijk precies zullen weten,
wanneer die begint.
We zitten helaas met een wat zwakke vertaling van dit vers.

‘Oke, hoe leest een wat nauwkeuriger vertaling?’“En hij zal meester zijn van een verbond met velen voor een zeven;
en op de helft van de zeven zal hij slachtoffer en naderingsoffer
doen ophouden. En op een vleugel van gruwelen zal een verwoester
zijn, en tot aan het einde zal de vast besloten voleinding uitgegoten
worden op een verwoeste.”

Woord vandaag

‘Hé, nou zei je gisteren, dat Israël de verkeerde zal aannemen.
Waar staat dat eigenlijk?’

Dat vind je in Johannes 5:43 waar de Heer in gesprek is met
de Joodse leiders. Hij zegt daar onomwonden, dat zij Hem niet
aannamen, die kwam in de naam van zijn Vader. Maar zij zullen
in de toekomst iemand aannemen, die in zijn eigen naam zal
komen.

‘Oké, dat is duidelijk. Ze zullen dus een valse messias aannemen?’

Ja, zo erg zal die kunnen misleiden. Het lijkt voor hen dan net echt,
maar hij blijkt dan de verkeerde te zijn. Maar dan zal het voor hen te
laat zijn! Het is verdrietig genoeg, God zal met Zijn eigen volk nog
een diepe weg gaan. Maar Hij zal ál Zijn beloften aan dat volk vervullen.
Tot in detail.

‘De profetieën moet je die eigenlijk zien vanuit Israël?’

Ja, je moet eigenlijk je inleven in hoe de Joden, die in het land zijn,
de dingen zien. Dus: bijvoorbeeld het noorden kan Syrië zijn, maar
ook nog Babel (Irak). En: het zuiden, of het zuiderland, dan moet je
eerder  denken aan (Saoedi) Arabië, dan aan Egypte. Met name in
Daniël 11 is dat van groot belang.

‘Goed dat je dat zegt, want je bent zo gewend vanuit Europa (Nederland)
naar de dingen in de wereld te kijken. Ik weet bijvoorbeeld wel, dat
mensen lang hebben gedacht, dat het verbond van 10 staten Europa
was, een soort herleving van het oude Romeinse Rijk.’

En er zijn uitleggers, die al vóór het ontstaan van de Europese Unie
gezegd hebben, dat het naast Jeruzalem om Babel zou draaien, en
dus het Midden-Oosten.
We zien nu, dat zich daarop alles toespitst. De hele wereld bemoeit zich
ermee. Er móet een ‘oplossing’ komen voor het conflict tussen de Joden
en de Palestijnen.

‘Zou daarover dan dat verbond gaan, wat ergens in Daniël 9 staat?’